default-header
HomeValse start: over het belang van je vetzuur profiel

Valse start: over het belang van je vetzuur profiel

In een eerdere blog schreef ik over mijn eeuwige jeuk en allergie en hoe ik deze nu eindelijk onder controle heb na het herstellen van mijn vetzuur profiel. Mijn omega 6:3 vetzuren verhouding was volledig uit balans (was 26:1 en moet zijn 3:1 of lager)) en het omega 3 ‘olie peil’ was dramatisch laag (een EPA tekort van 93% ten opzichte van de streefwaarde, 46% tekort aan DPA en 65% tekort aan DHA). Inmiddels ben ik nu ruim 6 maanden onderweg en ik voel me erg goed, mijn huid is mooi rustig ondanks dat ik weer zo’n beetje alles eet. (met mate uiteraard, maar wat een genot!).
In deze blog geef ik graag een update naar aanleiding van een extra vetzuur profiel analyse die ik heb laten uitvoeren bij een andere leverancier. Daarnaast nog heel interessante informatie over de relatie tussen vetzuren, vitamines en mineralen en andere weetjes en linkjes voor de geïnteresseerden. Veel leesplezier!

Marine omega 3 en de relatie met zwangerschap en hart- en vaatziekte
Vorige maand bezocht ik samen met Susan Stevens het “Voedingsgeneeskunde congres” in de Expo in Houten. Één van de sprekers daar was Prof. Dr. C. von Schacky. Hij presenteerde over onderzoek naar de relatie marine omega 3 en cardiovasculaire ziekten en marine omega 3 en zwangerschap. Zéér interessant! Onder aan dit bericht vind je de link naar een korte samenvatting van deze presentaties. Veel kinderen, waaronder ik zelf, zijn groot gebracht met de fles, terwijl juist de moedermelk voorziet in grote hoeveelheden omega 3. Die zijn van belang voor zowel moeder als kind voor een gezonde ontwikkeling van o.a hersenen, ogen en zenuwstelsel. Géén – of nauwelijks borstvoeding gehad? Een valse start zou je het kunnen noemen..

Prof. Dr. Von Schacky bleek een eigen laboratorium te hebben opgericht, genaamd “Omegametrix” in München. Het bedrijf had een stand op de beurs waar het zijn vingerprik testen aanbood om je vetzuur profiel vast te stellen en omega 3 olie om deze te herstellen. Nou, daar was ik uiteraard wel nieuwsgierig naar. Dit was een mooie kans om eens twee verschillende testen van 2 onafhankelijke leveranciers met elkaar te vergelijken. Na aankoop van een potje omega 3 capsules werd bij mij de ’gratis’ test afgenomen. S-’avond thuis ook meteen nog de test gedaan van het Noorse laboratorium Vitas om een eerlijk vergelijk te hebben en op de bus gedaan.

Na 2 weken waren de uitslagen binnen. Ik heb beide rapporten hier beschikbaar gesteld:

Rapport Harold-OMetrixTest
Rapport Harold-ZinzinoTest

Conclusie: ik ben blij! Na 5 maanden protocol is mijn vetzuur profiel volgens deze 2 onafhankelijke tests prima op orde.

Herstellen met normale voeding
Om die omega 6:3 verhouding te herstellen en de omega 3 vetzuren in je lijf weer op peil te krijgen met normale voeding, bijvoorbeeld door het eten van (veel) meer vette vis, is érg lastig. Er zit weliswaar veel omega 3 in vette vis (ofschoon die hoeveelheid per 100 gram vette gekweekte vis in de afgelopen 10 jaar volgens Prof. Dr. von Schacky is gehalveerd), maar er zit daarnaast in verhouding ook heel veel omega 6 in. Dat heeft weer te maken met het voer dat deze kweekvissen te eten krijgen. Dus voor het herstellen van de verhouding omega 6 en omega 3 vetzuren zet het eten van vette vis weinig zoden aan de dijk. Kies je voor een supplement, let dan ook goed op. Voor een effectieve werking zijn de toevoeging van Vit D3 en polyfenolen van belang. Maar er is nóg een belangrijk aspect dat je moet weten:

Vitamines, mineralen en vetzuren: hoe ze samenwerken
Het is helaas maar waar: door de opkomst van fastfood, de intensieve veeteelt en -landbouw is het vitamine- en mineralen gehalte in onze voeding sterk gedaald. We krijgen er door deze verarming véél te weinig van binnen en we eten ook nog eens veel minder dan vroeger. Voor de omzetting van de verschillende benodigde vetzuren in je lichaam zijn echter vitamines en mineralen nodig. Als je die door verarmde voeding onvoldoende binnenkrijgt, dan ontstaan er óók tekorten aan bepaalde vetzuren, zoals GLA en DGLA (dat zijn weliswaar omega 6 vetzuren, maar ze werken ook ontstekingsremmend) of er ontstaat een overschot aan bepaalde vetzuren die weer voor andere problemen gaan zorgen. En dát dus ondanks dat je mogelijk wél voldoende omega 3 en omega 6 vetzuren via voeding binnenkrijgt. Er is steeds meer wetenschappelijk bewijs dat onze verarmde voeding de veroorzaker is van de enorme toename van chronische aandoeningen (In Nederland lijden ~10 Miljoen mensen aan één- of meerdere chronische aandoeningen).

Klachten door problemen met de omzetting van vetzuren
Als je dit interessant vindt, dan vind je hier een vereenvoudigd schemaatje dat de omzetting toont van vetzuren in je lichaam en welke vitamines en mineralen voor welke omzetting nodig zijn. Je ziet hier ook wat het effect is wanneer die omzetting niet goed functioneert en tot welke klachten dit kan leiden. (zie de lijst in rood onder “prostaglandine type 2”).
Bron: Rineke Dijkinga

Wil je meer weten over de test en over de mogelijkheden om je balans én omega 3 peil op de juiste manier op orde te krijgen? Neem dan gerust even contact met ons op. We helpen je graag verder.

Een korte samenvatting van de presentaties van Prof. von Schacky vind je via de volgende links:

marine-omega-3’s-and-cardiovascular-disease
marine-omega-3’s-and-pregnancy

Harold Stevens
21 oktober 2020
Harold Stevens Psychosociaal therapeut bij Harold Stevens Ontmoet Coaching & Training
Terug naar blogs