default-header
HomeWacht niet té lang..

Wacht niet té lang..

Met “Hét Preventie Team” zijn we nu bijna 1 jaar onderweg. Een jaar waar we  al héél veel ervaring hebben opgedaan. De belangrijkste boodschap: wacht niet té lang..
Onze ervaringen willen we graag in deze blog met jullie delen.

We hebben al veel mensen mogen begeleiden naar een fittere versie van zichzelf. Zowel op fysiek- als ook op mentaal gebied. Maar wat ons jammer genoeg het meeste is opgevallen is het feit dat er door werkgevers én werknemers té lang wordt gewacht om in actie te komen.

Het succes van het 12 weken vitaliteit traject
Want ofschoon onze focus bij Hét Preventie Team op preventie ligt, krijgen we van bedrijven toch éérder de mensen die al enige tijd gedeeltelijk- en soms zelfs volledig thuis in de ziektewet verblijven. Het is ons héél duidelijk geworden dat de mensen die voor ~70% of minder ziek zijn gemeld, er met ons 12 weken programma relatief snel weer boven op komen. Dat is mooi! 

Wanneer iemand echter voor 100% is uitgevallen en al enige tijd thuis zit, blijkt het relatief moeizaam deze mens weer op de rit te krijgen. Daar is van beiden kanten toch heel wat meer energie en tijd voor nodig. 

Noodzaak van professionele multidisciplinaire begeleiding
Thuis zitten zonder een herstelplan doet geen goed. Men komt gemakkelijk in een sociaal isolement terecht, men voelt zich falen en schuldig tov collega’s. De regelmaat is verdwenen en er wordt niet of nauwelijks nog bewogen. Zonder een gedegen professionele begeleiding om er boven op te komen is er weinig garantie voor een gezond en gefundeerd herstel.

Oplader
Vergelijk het maar met onze mobiele telefoon. Wanneer de batterij leeg is, leggen we onze telefoon ook niet tijdelijk even voor een aantal dagen op de bank in de hoop dat de batterij zich weer oplaadt. Daarvoor is een oplader nodig. Zo geldt dit óók voor de mens: wanneer de batterijen leeg zijn, moeten ze worden opgeladen met iets dat energie gééft. Dat gebeurt niet met passief thuis zitten en wachten op betere tijden. Er zal gehandeld moeten worden. Er is energie nódig. En dat is te halen uit juiste voeding voor lichaam én geest, het reduceren van externe stressoren, maar zéér zeker óók uit beweging. 

Spieren als battery-pack
Spieren bijvoorbeeld zijn piëzo-elektrisch en voorzien volgens de Amerikaanse arts Jerry Tennant onze lichaamscellen van het nodige voltage dat onontbeerlijk is voor een goede werking van de fysiologische herstel processen op celniveau (Lees o.a eens zijn werk “Voltage is healing”. Klik hier voor een samenvatting van de eerste 100 badzijden). Bij Hét Preventie Team besteden wij hier dmv één op één training serieus aandacht aan.

Leren luisteren naar je lichaam
Iedereen kent ze wel, de collega die niet lekker in zijn vel zit, waar de tranen snel hoog zitten, die een kort lontje heeft, die met regelmaat ziek is of allerlei (vage) klachten heeft. Maar.. durven we dit bespreekbaar te maken? Dit blijkt in de praktijk vaak lastig. Wanneer je overbelast raakt, dan is de kans groot dat allerlei fysieke en mentale klachten ontstaan. Het is de uitdaging om naar deze signalen te luisteren en ze serieus te nemen. Het lichaam geeft tijdig aan wanneer je bezig bent om jezelf uit te putten. Zo kun je last krijgen van extreme moeheid, prikkelbaarheid, vergeetachtigheid en een slechte concentratie. Mensen om je heen hebben eerder misschien al tegen je gezegd dat je te veel met werk bezig bent, erg geprikkeld overkomt of weinig energie hebt. Een relatief kleine aanleiding, zoals een griep waarvan je niet lekker herstelt, kan dan de druppel zijn voor het ontstaan van een burn out. Je voelt dan opeens dat je helemaal opgebrand bent en niet meer kunt.

Raar eigenlijk..
We zijn echter eerder geneigd de symptomen te bestrijden in plaats van op zoek te gaan naar de oorzaak van de klachten en deze aan te pakken. Raar eigenlijk, maar voor onze auto zorgen we over het algemeen beter: zodra hier het waarschuwingslampje van de motor gaat branden, is de afspraak met de garage zo gemaakt. We willen tenslotte onze motor liever niet opblazen, want dan zijn we nog verder van huis. Maar wat doen we wanneer ons lichaam een ‘lampje’ (in de vorm van een fysieke of mentale klacht) laat oplichten? Een pijnstiller staat dan gelijk aan het afplakken van het waarschuwingslampje in de auto. Vroeg of laat ontstaat er een groter probleem.

Ónze boodschap naar werkgevers én werknemers:
Wacht niet te lang, neem lichamelijke en geestelijke signalen direct serieus en ga over tot actie. Want voorkomen is echt véél beter dan genezen.. 

..én nog eens een heel stuk goedkoper ook nog! 

1,4 miljoen mensen met burn out verschijnselen in Nederland

Jaarlijks ervaart 16% van de beroepsbevolking in Nederland burn out klachten en symptomen. Vooral onder vrouwelijke managers en young professionals neemt het aantal medewerkers dat burn out klachten ervaart toe. In het onderwijs is het percentage werknemers met burn out klachten het hoogst. Maar liefst 1 op de 6 medewerkers heeft ermee te maken.

Cijfers van het CBS en TNO.

Deze cijfers liegen er niet om. 

Kosten van burn outs blijven stijgen

Uit onderzoek van TNO blijkt dat het gemiddelde aantal dagen werkstress-gerelateerd verzuim in 2019 opliep naar 30 dagen. In 2015 was dit nog 24 dagen.

Verzuim kost de werkgevers veel geld, zo’n 250 euro per dag. Een burn out die 8 maanden duurt kost dus al gauw 60.000 euro,  exclusief de kosten voor vervanging. Dit kost het Nederlandse bedrijfsleven 1,8 miljard euro op jaarbasis, volgens TNO.

Susan Stevens
6 november 2019
Susan Stevens Voedingsdeskundige, Psychosociaal Therapeut & Vitaliteit Manager bij Susan Stevens Voeding & Lifestyle
Terug naar blogs